Quality Management, nebo-li řízení kvality patří k velice důležitým aspektům každé firemní politiky a strategie. Je manažerským nástrojem, který se snaží pozitivně ovlivnit chod organizace a její činnost z hlediska systému vedení, řízení a strategie organizace, dále sem patří práce s lidskými a materiálními zdroji. Nejdůležitějším hodnotícím kritériem funkčnosti tohoto modelu je spokojenost klienta, zaměstnanců a konečně i celé společnosti. Exaktním důkazem funkčnosti tohoto modelu je fakt jeho úspěšné aplikace v různých oborech a společnostech. Jmenujeme například koncern Volkswagen Group, či KLM, Robert Bosch, dále Elektrolux i T- mobile. Za pozornost jistě stojí i to, že řadu let v případě Holandské policie a desetiletí v případě Britské policie je jimi rovněž úspěšně používán.
Tomáš Baťa (1876-1932), tedy obuvník který dobyl svět, muž jenž byl rodákem ze Zlína, učněm v Americe a průkopníkem velkého úspěchu kdysi řekl:
„ Při své práci neměl jsem na mysli vybudování závodu, ale lidí. Vybudoval jsem člověka, aby byl výkonnější a lépe sloužil zákazníkům a on potom vybudoval závod. Hlavní úlohou organizátora je, aby vytvořil morální a psychologickou základnu, na níž by se jeho spolupracovníci mohli zdárně rozvíjet. Úspěšný podnik je založen na (správných) vztazích stanoviscích: k práci, ke spolupracovníkům a k zákazníkům. Příkazová hierarchie, administrativní přístupy a byrokracie řídí papíry a ne lidi. Systémy řízení papíru lidské vztahy nebudují, ale ničí. Námezdní zaměstnanec podniku nevybuduje nic. Musí se stát spolupracovníkem, spoluúčastníkem, spoluvlastníkem a spolupodnikatelem - čtyři typy vztahů ve velkém podniku jakékoliv velikosti. “
„Slibuji, že budu čestným, statečným a ukázněným příslušníkem Policie České republiky. Své síly a schopnosti vynaložím ve prospěch společnosti tak, abych chránil práva občanů, veřejný pořádek a bezpečnost a ústavní zřízení České republiky, a to i s nasazením vlastního života. Při plnění svých služebních povinností se budu vždy řídit ústavou a zákony a v souladu s nimi i rozkazy a pokyny svých nadřízených. Tak přísahám.“
Příslušníci Policie České republiky, vědomi si svého poslání, spočívajícího ve službě veřejnosti, založeného na úctě a respektu k lidským právům, vyjadřují následující principy, jež chtějí sdílet a dodržovat.
1. Cílem Policie České republiky je
a) chránit bezpečnost a pořádek ve společnosti,
b) prosazovat zákonnost,
c) chránit práva a svobody osob,
d) preventivně působit proti trestné a jiné protiprávní činnosti a potírat ji,
e) usilovat o trvalou podporu a důvěru veřejnosti.
2. Základními hodnotami Policie České republiky je
a) profesionalita,
b) nestrannost,
c) odpovědnost,
d) ohleduplnost,
e) bezúhonnost.
3. Závazkem Policie České republiky vůči společnosti je
a) prosazovat zákony přiměřenými prostředky s maximální snahou o spolupráci s veřejností, státními a nestátními institucemi,
b) chovat se důstojně a důvěryhodně, jednat se všemi lidmi slušně, korektně a s porozuměním a respektovat jejich důstojnost,
c) uplatňovat rovný a korektní přístup ke každé osobě bez rozdílu, v souladu s respektováním kulturní a hodnotové odlišnosti příslušníků menšinových skupin všude tam, kde nedochází ke střetu se zákony,
d) při výkonu služby jednat taktně, korektně a vhodně uplatňovat princip volného uvážení,
e) používat donucovacích prostředků pouze v souladu se zákonem; nikdy nezacházet s žádnou osobou krutě, nehumánně či ponižujícím způsobem,
f) nést odpovědnost za každou osobu, která byla omezena Policií České republiky na osobní svobodě,
g) zachovávat mlčenlivost o informacích zjištěných při služební činnosti,
h) zásadně odmítat jakékoliv korupční jednání, netolerovat tuto protizákonnou činnost u jiných příslušníků Policie České republiky, odmítnout dary nebo jiné výhody, jejichž přijetím by mohlo dojít k ovlivnění výkonu služby,
i) zásadně se vyhýbat jakémukoliv jednání, které by mohlo být střetem zájmů.
4. Závazkem vůči ostatním příslušníkům Policie České republiky je
a) usilovat o otevřenou a partnerskou spolupráci,
b) dbát, aby vztahy byly založeny na základě profesní kolegiality, vzájemné úcty, respektování zásad slušného a korektního jednání; jakékoliv formy šikanování a obtěžování ze strany spolupracovníků či nadřízených jsou vyloučeny,
c) netolerovat ani nekrýt podezření z trestné činnosti jiných příslušníků Policie České republiky a trestnou činnost neprodleně oznámit; stejně tak netolerovat ani jiné jejich protiprávní jednání či jednání, které je v rozporu s Etickým kodexem Policie České republiky.
5. Osobním a profesionálním přístupem příslušníků Policie České republiky je
a) nést osobní odpovědnost za svoji morální úroveň a svůj profesionální výkon,
b) chovat se bezúhonně ve službě i mimo ni tak, aby důstojně reprezentovali Policii České republiky svým jednáním, vystupováním i zevnějškem.
Každý příslušník Policie České republiky, který jedná v souladu se zákonem a Etickým kodexem Policie České republiky, si plně zaslouží úctu, respekt a podporu společnosti, jejíž bezpečnost chrání i s nasazením vlastního života.
Management OŘ PČR Trutnov se snaží ovlivnit personální předpoklady už při samotném výběru kvalitních lidských zdrojů z hlediska morálního a psychologického profilu uchazeče. Mezi priority našeho ředitelství patří i podpora snahy o zvýšení kvalifikace, t. č. 379 policistů, z toho 81 má ukončené vysokoškolské vzdělání, dalších 29 je studujících.
Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, je novým nástrojem pro přijetí a řízení lidských zdrojů u PČR. Dává tak nový rozměr personálním, odborným a legislativním podmínkám, s kterými pracují všichni služební funkcionáři v čele s ředitelem, který je služebním funkcionářem s kázeňskou a personální pravomocí. Občan je námi vnímán jako příjemce veřejné služby ze strany PČR a má tedy plné právo na její poskytnutí na dostatečné úrovni odborně zdatným, psychicky způsobilým a vzdělaným policistou.
strategie managementu OŘ TU:
omladit věkovou skladbu policistů / důraz kladen na profesní a morální hodnoty přijímaných / velice přísné postihy chybujících policistů ze strany ředitele
požadované vlastnosti policisty:
korektní jednání - vystupování - cit pro situaci (empatické schopnosti) - fyzická i duševní zdatnost
služební krédo:
profesionalita (erudice) - zodpovědnost - morální hodnoty cti
OŘ PČR Trutnov se už řadu let snaží orientovat na kvalitu poskytovaných služeb, jejichž cílem je především spokojený občan. Od policistů je proto logicky požadován zájem a účast nejen v jejich pracovní době a na jim svěřeném území, ale i mimo ně. Jsme si dobře vědomi toho, že práce jednotlivce následně vytváří obraz celku, tedy týmu a proto nám vždy bude záležet na co nejvyšší kvalitě našich jednotlivých policistů.